در حالی که دانشآموزان به امتحانات حضوری معترضند و میگویند آموزشها را مجازی دریافت کردهاند و باید در امتحان مجازی شرکت کنند، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش میگوید: امتحان پایههای نهم و دوازدهم حتماً حضوری است و فعلاً همان تاریخ ۲۷ اردیبهشت.
اهمیت نمرات پایه دوازدهم مانند کنکور
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با ابراز اینکه "اهمیت نمرات پایه دوازدهم همانند کنکور است، آیا میتوان کنکور را غیرحضوری برگزار کرد؟" در پاسخ به این پرسش که "آیا مجوز برگزاری امتحانات حضوری را از ستاد ملی کرونا دریافت کردهاید؟" گفت: جلسات متعددی داریم، در حال رصد و بررسی هستیم و بهمحض کنترل وضعیت و فراهم شدن شرایط، امتحانات برگزار میشود.
فعلاً 27 اردیبهشت تاریخ برگزاری امتحانات است
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است زمان برگزاری امتحانات به تأخیر بیفتد، بیان کرد: دیروز در جلسه صحبت شد و بعید میدانم تاریخ هم عوض شود هرچند هنوز هیچ فردی نمیتواند قطعی صحبت کند، فعلاً تاریخ 27 اردیبهشت برای برگزاری امتحانات پابرجاست.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش همچنین در گفتوگویی درباره طراحی سؤالات در امتحانات غیرحضوری دانشآموزان گفت: در شرایط شیوع کرونا اختیارات معلم بیشتر شده است، در گذشته به ارزشیابی تراکمی در پایان نوبت اول تأکید میشد اما هماکنون در شیوهنامه ابلاغی اعلام کردیم هرجا معلم و شورای مدرسه تشخیص داد ارزشیابی تراکمی نوبت اول میسر نیست نتایج ارزشیابی تکوینی را ملاک عمل قرار دهند.
اختیار معلم برای قضاوت میزان یادگیری بیشتر شد
وی افزود: در زیستبوم کرونا اختیار معلم برای قضاوت درباره میزان یادگیری دانشآموزان بیش از گذشته شده است و باید با گردآوری شواهد مبتنی بر یادگیری دانشآموزان بتواند بهراحتی قضاوت کند، پیشنهاد ما این است از کارپوشه الکترونیکی در سامانه شاد استفاده کنند و از دانشآموز بخواهند تمام فعالیتهایی را که در طول دوره انجام میدهد در کارپوشه ذخیره کند مثل کارهای پژوهشی، تکالیف انجامشده، پرسش و پاسخ کلاسی، تهیه فیلم یا ویس، معلم براساس این مستندات میتواند درباره فعالیت دانشآموزان و میزان یادگیری آنها قضاوت کند و مستندات شفاف در اختیار داشته باشد.
ساکی بیان کرد: در سامانه شاد بات آزمونساز در حال سرویسدهی است و معلمان میتوانند از بخش آزمون برای برگزاری آزمونهای تشریحی و تستی استفاده کنند البته ممکن است در مواردی مدرسه پایگاهی را راهاندازی و شبکه داخلی داشته باشد که کار آموزش و ارزشیابی در آنجا انجام میشود، در جایی که دسترسی به آموزش مجازی و تلویزیونی فراهم نیست و بسته یادگیری ارسال میشود، بسته ارزشیابی آماده و بیشتر از سؤالات کتاب باز که درک و فهم را میسنجد و تعریف تکالیف و پروژههای آموزشی استفاده کنند.